Skip til hoved indholdet
    Hjem Pædagogik

Pædagogik

Pædagogisk grundlag og læreplan.

I Åen ønsker vi at skabe de bedste betingelser for trivsel og udvikling hos børnene. Derfor bestræber vi os på at have børnenes perspektiv i fokus, samt at skabe et inspirerende læringsmiljø, som giver børnene mulighed for at udvikle sig gennem leg - og i samspillet med anerkendende voksne.

Det er i samspillet med andre, at barnet gør sig erfaringer om andre og sig selv, og det har betydning for, hvordan barnet opfatter og forstår sig selv som person. Derfor arbejder vi ud fra et anerkendende perspektiv, hvor personalet har ansvar for, at relationen (barn/barn, barn/voksen og voksen/voksen) bygger på en anerkendende, værdifuld og respektfuld tilgang.

Sådan arbejder vi med:

Vi arbejder ud fra en forståelse af, at det at være barn har værdi i sig selv, og alle børn skal udfordres og opleve mestring i lege og aktiviteter. De har ret til at være forskellige, og til at udvikle sig i eget tempo. Børnene skal høres og tages alvorligt som led i starten på en dannelsesproces og demokratisk forståelse.

I Åen inviteres barnet til at være aktiv deltagende, så barnet derigennem får læring og skaber erfaring med deltagelse i demokratiske sammenhænge. Det er det pædagogiske personales ansvar at skabe rammerne og betingelserne for, at det pædagogiske læringsmiljø giver mulighed for det. Desuden tager vores læringsmiljø udgangspunkt i et børneperspektiv, hvor børnenes interesser og oplevelser får betydning for planlægningen af aktiviteter. Endvidere skal aktiviteter og lege opleves som meningsfuldt for barnet 

Læring kommer i spil i løbet af hele barnets dag - og ikke kun få timer om formiddagen. Vi betragter alle de kontekster, som barnet er en del af i løbet af sin hverdag i institutionen, som muligheder for at barnet kan lære og skabe sig nogle erfaringer med sig selv og verden.

  • Leg:
    Legen har en værdi i sig selv og skal være en gennemgående del af et dagtilbud.
  • Læring:
    Læring skal forstås bredt, og læring sker for eksempel gennem leg, relationer, planlagte aktiviteter og udforskning af naturen og ved at blive udfordret.

I Åen styrker vi børnene læring ved at give børnene udfordringer og stimuli på det udviklingstrin, de befinder sig på. Derpå kan børnene igennem deres legeaktivitet videreføre læringsprocessen.

  • Børnefællesskaber:
    Leg, dannelse og læring sker i børnefællesskaber, som det pædagogiske personale sætter rammerne for. Hvordan kommer dette til udtryk hos os og bliver omsat i vores hverdag sammen med børnene?

Det fysiske læringsmiljø

Vores fysiske læringsmiljø er indrettet, så det giver mulighed for mange forskellige lege og til forskellige aktivitetsniveauer. Vores huse er indrettet med flere forskellige legemiljøer - eksempelvis har vi legemiljøer, der giver mulighed for fordybelse, den stille leg og legemiljøer, hvor der er plads til den vilde leg. På den måde giver vi mulighed for, at alle børn kan finde steder at lege, der svarer til deres interesse og lyst.

Udenfor har vi også et fantastisk miljø. Vores legeplads er stor og grøn, og den er på samme måde indrettet med forskellige legeområder, der giver børnene mulighed for at vælge lege efter interesse og lyst. Vi har stier, som giver mulighed for at drøne rundt på cykler, og vi har små grønne oaser af buske, hvor børnene kan gemme sig og fordybe sig i en leg. Sandkassen er et populært sted. Her er der er næsten altid en god leg i gang. Vi er meget glade for vores legeplads, og bruger den rigtig meget. Vi nyder at lege ude og lave pædagogiske aktiviteter i det grønne. Vi har også en bålplads, hvor vi tænder op for bål og laver snobrød, suppe, te, pandekager, varmkakao og lignende.

Medindflydelse på egen hverdag

I Åen arbejder vi med, at alle børn har en stor del af medbestemmelse på deres egen hverdag. På den måde støtter og øger vi børnenes engagement i de ting, vi laver sammen. Det er altid sjovere at være en del af noget, som man har haft medindflydelse på. På den måde øver og støtter vi børnene i at skabe egne holdninger og meninger og lære at mærke efter hvad vil de gerne.

Et eksempel på dette er, at vi  i samarbejde med børnene i storgruppen vælger, hvor dagen tur skal gå hen. Vi viser nogle billeder på forskellige kendte steder for børnene. Børnene får lov til hver især at give udtryk for, hvor de gerne vil hen. Vi har fokus på, at alle bliver hørt, at og alle får deres ønsker opfyldt på forskellige måder.

Selvhjulpen

Selvhjulpenhed er noget, som vi hver dag styrker og har fokus på. Vi ved, at børn, der har haft mulighed for at afprøve og styrke sine egne kompetencer ved selv at deltage i de daglige aktiviteter, skaber bedre selvtillid og selvværd. Dette giver også børnene langt større mod til at afprøve nye situationer - med øvelse bliver de også stærke i det. Derfor tager alle børnene - afhængig af alder og udvikling - selv tøj på, vasker selv hænder og rydder af efter sig selv efter måltiderne. I disse øvelser er vi voksne altid støttende, hjælpende og vejledende.

Høje-Taastrup Kommunes fælles principper for samarbejdet om overgange i børn og unges liv:

  1. Vi sikrer kvalitet og sammenhæng i samarbejdet om overgange i børn og unges liv.
  2. Vi sikrer overlevering af relevant viden.
  3. Vi sikrer barnets/den unges trivsel, læring og en plads i fællesskabet .
  4. Vi sikrer et ligeværdigt og respektfuldt samarbejde med forældrene

For at sikre oplevelsen af sammenhæng for det enkelte barn, skal de fire fælles principper for samarbejdet om overgange i børns liv altid anvendes i overgangsarbejdet.

Børn, der føler sig trygge, og som har positive forventninger til deres kommende skole, klarer typisk skolestart bedre end børn, der er ængstelige og usikre omkring overgangen. Det er derfor afgørende for børnenes trivsel, at der bygges bro mellem dagtilbud, hjem, SFO og skole - og, at børnene involveres og inddrages i det kommende skift mellem dagtilbud og skole.

Princippet om at sikre kvalitet og sammenhæng i samarbejdet omkring overgange handler om:

  • At medarbejderne har tilstrækkelig viden og er velforberedte på at tage imod alle børn.
  • At børn oplever sammenhæng og helhed fra dagtilbud til skole.

”Her er jeg i fællesskabet”

I løbet af barnets sidste år i børnehaven og i løbet af barnets første tid på skolen i før-SFO, skal personalet gennemføre aktiviteter baseret på temaerne i ”Her er jeg i fællesskabet”.

Det er personalets opgave at sikre, at alle børn får en stemme i fællesskabet og, at arbejde med, hvordan man i et fællesskab kan blive enige om at fremhæve 1-3 aktiviteter inden for hvert af de seks læreplanstemaer.

Nedenfor kan du se de 6 læreplanstemaer og hvordan vi igennem vores læringsmiljø i daginstitutionen Aaen søger at understøtte barnet/børnegruppen i hvert enkelt tema:

Alsidig personlig udvikling

  1. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn udfolder, udforsker og erfarer sig selv og hinanden på både kendte og nye måder og får tillid til egne potentialer. Dette skal ske på tværs af blandt andet alder, køn samt social og kulturel baggrund.
  2. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte samspil og tilknytning mellem børn og det pædagogiske personale og børn imellem. Det skal være præget af omsorg, tryghed og nysgerrighed, så alle børn udvikler engagement, livsduelighed, gåpåmod og kompetencer til deltagelse i fællesskaber. Dette gælder også i situationer, der kræver fordybelse, vedholdenhed og prioritering.

Social udvikling

  1. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn trives og indgår i sociale fællesskaber, og at alle børn udvikler empati og relationer.
  2. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte fællesskaber, hvor forskellighed ses som en ressource, og som bidrager til demokratisk dannelse.

Kommunikation og sprog

  1. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn udvikler sprog, der bidrager til, at børnene kan forstå sig selv, hinanden og deres omverden.
  2. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn opnår erfaringer med at kommunikere og sprogliggøre tanker, behov og ideer, som børnene kan anvende i sociale fællesskaber.

Krop, sanser og bevægelse

  1. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn udforsker og eksperimenterer med mange forskellige måder at bruge kroppen på.
  2. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn oplever krops- og bevægelsesglæde både i ro og i aktivitet, så børnene bliver fortrolige med deres krop, herunder kropslige fornemmelser, kroppens funktioner, sanser og forskellige former for bevægelse.

Natur, udeliv og science

  1. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn får konkrete erfaringer med naturen, som udvikler deres nysgerrighed og lyst til at udforske naturen, som giver børnene mulighed for at opleve menneskets forbundethed med naturen, og som giver børnene en begyndende forståelse for betydningen af en bæredygtig udvikling.
  2. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn aktivt observerer og undersøger naturfænomener i deres omverden, så børnene får erfaringer med at genkende og udtrykke sig om årsag, virkning og sammenhænge, herunder en begyndende matematisk opmærksomhed.

Kultur, æstetik og fællesskab

  1. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn indgår i ligeværdige og forskellige former for fællesskaber, hvor de oplever egne og andres kulturelle baggrunde, normer, traditioner og værdier.
  2. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn får mange forskellige kulturelle oplevelser, både som tilskuere og aktive deltagere, som stimulerer børnenes engagement, fantasi, kreativitet og nysgerrighed, og at børnene får erfaringer med at anvende forskellige materialer, redskaber og medier.

Daginstitution Åen
Spangåvej 12 - 12 A, Sengeløse
2630 Taastrup

Telefon: 43 35 32 80

Pædagogisk leder/ Klyngeleder:
Maj-Britt Søgaard
E-mail: Maj-BrittMa@htk.dk

Mandag - torsdag:
Klokken 06.30 - 17.30

Fredag:
Klokken 06.30 – 17.15

Lukkedage