Fokuspunkter for Daginstitutionen Åen
Daginstitutionen Åen – Udviklingsplan på baggrund af det Pædagogiske Tilsyn marts 2025.
I forlængelse af det Pædagogiske Tilsyn har vi fået en større bevidsthed om vores digitale forpligtigelse i registreringen af børnenes sproglige udvikling.
Vi har haft en forløb, hvor vi har udarbejdet en ny struktur for retningslinjer og gennemførelse af sprogtrapper og fokuspunkter. Vi har skabt en struktur, hvor vi sikrer, at der er den relevante viden om emnet.
Styrkelse af børns sproglige udvikling i Åen
I Daginstitutionen Åen arbejder vi målrettet med at understøtte sproglige udvikling gennem blandt andet børnenes kreative processer og en bevidst pædagogisk tilgang. Vi anvender sproglig triangulering som metode til at skabe sammenhæng mellem barnets udtryk, det pædagogiske arbejde og forældresamarbejdet. Dette kommer blandt andet til udtryk gennem følgende initiativer:
- Vi etablerer udstillingsområder i institutionens huse, hvor børnenes kreative værker præsenteres. Ved disse områder vil der være beskrivelser af børnenes udgangspunkt og proces, hvilket giver mulighed for dialog og refleksion med både børn og voksne.
- Forældrene introduceres til udstillingsområderne og informeres om betydningen af deres sproglige støtte i barnets kreative og læringsmæssige udvikling.
- Gennem arbejdet med børnenes kreative udtryk og sproglig triangulering styrker vi børnenes bevidsthed om egne følelser og sociale relationer som led i deres socioemotionelle udvikling.
- Vi understøtter børnenes evne til at sætte ord på deres kreative processer og udvider deres ordforråd, så de bedre kan udtrykke ønsker og idéer i fremtidige projekter.
- På personalemøderne er sprog og dets mange facetter et fast punkt på dagsordenen, hvilket sikrer en kontinuerlig faglig udvikling og en fælles pædagogisk retning i arbejdet med børns sprogtilegnelse.
Disse tiltag er en del af vores løbende indsats for at skabe et rigt og meningsfuldt læringsmiljø, hvor børns stemmer og udtryk bliver hørt, forstået og værdsat.