Tilsynsrapport for Daginstitutionen Åen - marts 2025
1. Fakta om tilsyn i Høje Taastrup Kommune
Tilsynet i Høje Taastrup Kommune forløber over to år med uanmeldte observationer i praksis hvert andet år. Der anvendes KIDS til observationer i praksis og vurdering af det pædagogiske læringsmiljø. Her kan du læse mere om KIDS fra Dansk Psykologisk Forlag.
Den toårige tilsynsperiode omtales hhv. som År1 og År2 i tilsynet. Den ordinære tilsynsperiode ligger fra september til maj. Forvaltningen kan komme på tilsyn udenfor den ordinære tilsynsperiode. Informationer om det konkrete tilsyn vil fremgå af tilsynsrapporten.
Tilsynet har både til formål at føre kontrol med dagtilbuddet, som loven foreskriver, og samtidig afdække udviklingsområder til styrkelse af den generelle kvalitet i dagtilbuddet. Alle dagtilbud udarbejder et fokus for udvikling og en udviklingsplan, i forlængelse af tilsynet. Fokus for udvikling vil fremgå af dagtilbuddets hjemmeside.
Det vil fremgå af tilsynsrapporten om de enkelte dele af tilsynet har givet anledning til en forventning om udvikling, en anbefaling eller om tilsynet ikke har givet anledning til nogen bemærkninger. Mens ledelsen i dagtilbuddet har ansvar for at efterleve forvaltningens forventninger om udvikling, skal ledelsen blot tage stilling til forvaltningens anbefalinger og efterleve det der vurderes relevant.
Hvis tilsynsdialogen afdækker, at der er anledning til bekymring, kommer dagtilbuddet under skærpet tilsyn. Hvis dette sker, sikrer forvaltningen at der udarbejdes en handleplan, at der følges op på aftalerne i handleplanen samt at der gennemføres en opfølgende vurdering. Det fremgår af dagtilbuddet tilsynsrapport, hvis et dagtilbud er under skærpet tilsyn.
Hvis tilsynsdialogen afdækker, at der er anledning til alvorlig bekymring, er forvaltningen forpligtet til at udarbejde en handleplan med inddragelse af forældrebestyrelsen. Dette vil fremgå af tilsynsrapporten.
2. Fakta om dagtilbuddet og deltagere i tilsynet
Dagtilbudstype: Daginstitutionen Åen er et kommunalt dagtilbud, som er en del af klynge C, sammen med dagtilbuddene Bakketoppen, Flinteby, Hallandsparken, Lunden og Lyngen.
Forældresamarbejde: Klynge C har en forældrebestyrelse og Klyngens dagtilbud har hver et forældreråd.
Deltagere ved tilsynsdialog:
- Tilsynsførende Rikke Toldam
- Sprogvejleder Katrin Bengtsson
- Fagligt fyrtårn Camilla Lindholm
- Fagligt fyrtårn Linda Larsen
- Faglig koordinator Heidi Lomholt Karlsen
- Pædagogiske leder Anja Hartington Stender
- Klyngeleder Maj-Britt Søgaard
3. Samlet konklusion på tilsynet
I dagtilbuddet Åen arbejdes der rigtig godt med udvikling af praksis. Tilsynet har dog vist at der er enkelte områder, i forhold til sprogarbejdet, hvor dagtilbuddet ikke lever op til kravene på området og dagtilbuddet er derfor under skærpet tilsyn med følgende fokusområder:
Forvaltningen forventer at dagtilbuddet tager initiativ til et samarbejde med den kommunale sprogkonsulent, med henblik på at få en faglig vurdering af, i hvilket omfang sprogvurderinger udarbejdes i tilstrækkelig høj kvalitet.
Dagtilbuddet udarbejder sprogvurderinger for de børn, som endnu ikke har modtaget en sprogvurdering.
Dagtilbuddet udarbejder fokuspunkter for de børn der har behov for en sprogunderstøttende indsats.
Dagtilbuddet følger op på de fokuspunkter der afventer opfølgning.
Dagtilbuddet udvikler en praksis der inddrager sprogdata i tilrettelæggelse af de sproglige læringsmiljøer.
4. Dagtilbuddets fokus for udvikling
Alle dagtilbud udarbejder et udviklingsfokus i forlængelse af tilsynet.
Her kan du læse fokuspunkter for Daginstitutionen Åen.
5. Bemærkninger med relevans for tilsynet
Pædagogisk leder Anja Hartington Stender har bestredet stillingen pr. 1. marts 2025. Indeværende tilsynsdialog er gennemført i marts måned.
6. Tilsynets temaer (pkt. 7-9)
Pkt. 7. Kvalitetsudvikling i den pædagogiske praksis, herunder dagtilbuddets arbejde med forudsætninger for udvikling af praksis med afsæt i den generelle kapacitet til kvalitetsudvikling, psykologisk tryghed og lærende arbejdsfællesskaber.
Pkt. 8. Kvalitetsudvikling i den pædagogiske praksis, herunder dagtilbuddets arbejde med udviklingsplaner, læreplansmål, evalueringskultur og organisatorisk læring.
Pkt. 9. Kvalitetsudvikling i den sprogunderstøttende indsats, herunder dagtilbuddets arbejde med sprogvurderinger, sprogstimulering og vejledning til forældre, samt vurdering af sproglæringsmiljøet og kapaciteten til at foretage datainformeret tilpasning af det sproglige læringsmiljø.
7. Kvalitetsudvikling i den pædagogiske praksis
Herunder dagtilbuddets arbejde med forudsætninger for udvikling af praksis
Forskning i børns udvikling og læring er i konstant udvikling og samfundet forandrer sig kontinuerligt i forhold til eks. ændrede familiemønstre, diversitet, forandringer i børns behov oa. Dagtilbud skal løbende tilpasse sig nye opgaver og dagtilbudsloven peger på at ledelsen har ansvar for at dagtilbuddet har en evalueringskultur der løbende kvalificerer det pædagogiske læringsmiljø.
Jf. dagtilbudsloven kap. 2 § 9 stk. 2. Lederen af dagtilbuddet er ansvarlig for at etablere en evalueringskultur i dagtilbuddet, som skal udvikle og kvalificere det pædagogiske læringsmiljø.
Tilsynsdialogen sætter derfor fokus på forudsætninger for implementering af en værdiskabende evalueringskultur, herunder:
Dagtilbuddets arbejde med at styrke kapaciteten til kvalitetsudvikling i dagtilbuddet generelt set og særlig med fokus på psykologisk tryghed og lærende arbejdsfællesskaber.
7A. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med at styrke kapaciteten til kvalitetsudvikling generelt og særligt med fokus på psykologisk tryghed og lærende arbejdsfællesskaber
Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.
Begrundelse:
Klyngens faglige fyrtårne har et tæt samarbejde hvor man giver hinanden sparring og hjælpes ad med at evaluere aktionslæringsforløb. Dette bidrager til tryghed i udviklingsopgaven.
Dagtilbuddet arbejder systematisk med Aktionslæringsmodellen understøttet af den lokale ressourcepædagog og det er blevet sædvanlig praksis at blive observeret, få feedback og gå i dialog om den gode praksis.
Der er en stærk ledelsesramme omkring læring og en uddannelsesstrategi i dagtilbuddet, der vægter at uddanne deres medarbejdere også på interne uddannelser som sprogvejlederuddannelsen.
Dagtilbuddet oplever en stor værdi i at alle pædagoger kan tage ansvar for vidensdeling eller processer på forskellige niveauer, således der altid er sparring at hente på opgaver og man er sammen om den pædagogiske udvikling.
Samlet set fremstår dagtilbuddet Åen som et dagtilbud med et højt niveau af psykologisk tryghed og et stærkt udviklingsfokus.
8. Kvalitetsudvikling i den pædagogiske praksis
Herunder opfølgning på udviklingsplan, læreplansmål og organisatorisk læring
Dagtilbuddets praksis skal løbende tilpasse sig nye opgaver i overensstemmelse med børnenes behov og dagtilbudsloven peger på at dagtilbuddet har ansvar for løbende at kvalificere det pædagogiske læringsmiljø, således at alle børn trives og udvikler sig.
Jf. dagtilbudsloven kap. 2 § 7 Dagtilbud skal fremme børns trivsel, læring, udvikling og dannelse gennem trygge og pædagogiske læringsmiljøer, hvor legen er grundlæggende, og hvor der tages udgangspunkt i et børneperspektiv
Jf. BEK nr. 968 af 28/06/2018 § 1. Den pædagogiske læreplan, jf. dagtilbudslovens § 8, udgør rammen for dagtilbuddets arbejde med børns trivsel, læring, udvikling og dannelse.
Tilsynsdialogen sætter derfor fokus på dagtilbuddets arbejde med:
Dagtilbuddets arbejde med at realisere læreplanens mål for sammenhængen mellem børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse.
Dagtilbuddets arbejde med at realisere læreplanslovgivningens mål om evalueringskultur med fokus på inddragelse af data, analyse og praksisjustering.
Dagtilbuddets arbejde med at organisere sig som et lærende arbejdsfællesskab og uddrage fælles organisatorisk læring af udviklingsarbejdet.
8A. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med at realisere læreplanens mål for sammenhængen mellem børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse
Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.
Begrundelse:
Dagtilbuddet har skabt en nyttig systematik til at anvende læreplanens mål aktivt i udarbejdelsen af udviklingsplaner. De udvælger en fælles opmærksomhed der gælder hele huset, samt en lokal opmærksomhed på de enkelte stuer, som relaterer sig til målene for læreplanen. Dette sikrer, at medarbejderne har ejerskab af læreplansarbejdet og at det er relevant for alle medarbejderne.
8B. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med systematisk inddragelse af data, analyse og praksisjustering til styrkelse af dagtilbuddets evalueringskultur
Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.
Begrundelse:
Aktionslæring er indlagt på faste møder og medarbejderne bliver efterhånden mere fortrolige med dette udviklings- og evalueringsredskab og der anvendes ofte observationer som led i analyse, forud for justering af praksis.
Der er skabt opmærksomhed på at Aktionslæring ikke behøver at være en del af LAHOPL (Lange Autentiske Hands-On Projektbaserede Læringsforløb). Dette har forenklet aktionslæringsarbejdet for dagtilbuddet og styrket evalueringskulturen.
8C. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med at organisere sig som et lærende arbejdsfællesskab og uddrage fælles organisatorisk læring af udviklingsarbejdet
Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.
Begrundelse:
Dagtilbuddet begynder at se at deres opdagelser og erfaringer i aktionslæringsforløb kan overføres til andre situationer i dagtilbuddets praksis. Der opleves fremskridt i de fokusområder de har arbejdet med i forhold til læreplansarbejdet.
Dagtilbuddet har en ressourcepædagog ansat, som har til opgave at understøtte den faglige udvikling i huset og udviklingsdagsordenen er blevet en del af dagtilbuddets dna.
Dagtilbuddet har oplevet at de værktøjer vuggestuen har lært i forbindelse med kursus i Tryghedscirklen (COS – circle of security), har spredt sig i huset, gennem gensidig interesse og nysgerrighed på hinandens udviklingsprocesser.
9. Det sproglige læringsmiljø i dagtilbuddets praksis
Herunder dagtilbuddets arbejde med sprogvurderinger, sprogstimuleringsansvar og tilrettelæggelse af sproglige læringsmiljøer.
Forskning i børns sproglige udvikling viser, at barnets tidlige år er centrale for den sproglige udvikling og har varig indflydelse på barnets sproglige udvikling gennem hele barnets opvækst. Sprogvurderinger skaber et værdifuldt indblik i barnets sproglige styrker og udfordringer, hvilket gør det muligt at tilpasse den sprogunderstøttende indsats efter barnets specifikke behov og dermed understøtte barnets trivsel, læring og sociale liv.
Dagtilbudsloven §11 stk. 7 foreskriver at: Dagtilbuddet har ansvar for, at der gives sprogstimulering til børn, som på baggrund af en sprogvurdering vurderes at have behov for sprogunderstøttende aktiviteter. Omfanget af sprogstimuleringen skal på baggrund af sprogvurderingen fastsættes ud fra det enkelte barns behov for sprogstimulering.
Tilsynsdialogen sætter derfor fokus på dagtilbuddets arbejde med:
Dagtilbuddets arbejde med at udarbejde retvisende sprogvurderinger i høj kvalitet, i overensstemmelse med sprogvurderingsmaterialets formål.
Dagtilbuddets arbejde med at udarbejde sprogvurderinger og yde målrettet sprogstimulering til de børn, som sprogvurderingerne viser, har behov for sprogunderstøttende indsatser, samt sikre inddragelse og yde relevant vejledning til forældre
Dagtilbuddets arbejde med at efterleve forpligtelser i forbindelse med 30 timers sprogstimuleringstilbud
Dagtilbuddets arbejde med at efterleve den kommunale sprogstrategi, herunder tilrettelæggelse af sproglige læringsmiljøer med afsæt i sprogdata.
Dagtilbuddets arbejde med at udarbejde sproglæringsmiljøvurdering, vidensdele og tilrettelægge sproglige læringsmiljøer med afsæt i sproglæringsmiljøvurderingens resultater.
9A. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med at udarbejde retvisende sprogvurderinger af høj kvalitet
Vurderingen giver anledning til følgende forventning:
Forvaltningen forventer at dagtilbuddet tager initiativ til et samarbejde med den kommunale sprogkonsulent, med henblik på at få en faglig vurdering af, i hvilket omfang sprogvurderinger udarbejdes i tilstrækkelig høj kvalitet.
Dagtilbuddet udarbejder sprogvurderinger for de børn, som endnu ikke har modtaget en sprogvurdering.
Begrundelse:
Der arbejdes systematisk med at sprogvurdere i dagtilbuddet, men der er et behov for en afklaring af hvorvidt dagtilbuddets data er retvisende. Dagtilbuddets sprogvurderinger antyder at der er flere børn i praksis, som ligger over trin end landsgennemsnittet, hvilket er en statistisk usandsynlighed.
9B. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med at udarbejde sprogvurderinger og yde målrettet sprogstimulering til børn samt inddragelse og vejledning til forældre
Vurderingen giver anledning til følgende forventning:
Dagtilbuddet udarbejder fokuspunkter for de børn der har behov for en sprogunderstøttende indsats.
Dagtilbuddet følger op på de fokuspunkter der afventer opfølgning.
Begrundelse:
Dagtilbuddet er bekendt med proceduren for sprogstimuleringspligt.
Der afholdes samtaler med forældre med fokus på vejledning med nysgerrighed på familiens muligheder for at understøtte sprogligt i hjemmet for de børn der er sprogvurderet og eventuelt har fået udarbejdet skriftlige fokuspunkter.
Dagtilbuddet har dog et efterslæb vedr. udarbejdelse af- og opfølgning på fokuspunkter for børn, hvis sprogvurdering viser, at de har behov for sprogunderstøttende indsatser.
9C. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med leve op til forpligtelserne i forbindelse med børn som er indskrevet i 30 timers sprogstimuleringstilbud
Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.
Begrundelse:
Dagtilbuddet har ikke børn i dette tilbud på nuværende tidspunkt.
9D. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med at realisere den kommunale sprogstrategi, herunder tilrettelæggelse af sproglige læringsmiljøer med afsæt i sprogdata
Vurderingen giver anledning til følgende anbefaling:
Forvaltningen anbefaler at dagtilbuddet vurderer, om der er behov for at styrke kvalitet og systematik vedr. opfølgning på fokuspunkter og justering af praksis i overensstemmelse med børnenes behov.
Begrundelse:
Dagtilbuddet har haft et stort fokus på den generelle pædagogiske praksis i en del år og er lykkedes med at udvikle en rigtig godt tilbud til børnene. Dagtilbuddet har ikke haft fokus specifikt på de sproglige læringsmiljøer og anvendelse af sprogdata.
Tilsynsdialogen har afdækket at dagtilbuddet har et efterslæb vedr. udarbejdelse af sprogvurderinger, fokuspunkter for børnenes udvikling og opfølgning på fokuspunkterne. Dette efterslæb indbefatter også tilrettelæggelse af praksis med afsæt i sprogdata. Når der er rettet op på tilsynskonklusionens udviklingsområder anbefales det dagtilbuddet at vurdere behovet for en styrket systematik for opfølgning.
9E. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med at udarbejde sproglæringsmiljøvurdering, vidensdele og tilrettelægge sproglige læringsmiljøer med afsæt i sproglæringsmiljøvurderingens resultater
Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.
Begrundelse:
Dagtilbuddet har gennemført en sproglæringsmiljøvurdering, som har været drøftet på et personalemøde.
Dagtilbuddets fokus er fremadrettet at orienterer sig mod at lege mere med sproget, at sænke tale-tempoet, så børn får tid til at tænke sig om i dialogen med den voksne og at sammenkæde børnene, så de bliver opmærksomme på hinanden og alle inddrages.
Det har været en god og lærerig proces for personalet.